2019. május 5., vasárnap

TÍZ KICSI CÍM


Mi mindent lehet belesűríteni egy címbe? Tíz kicsi négert; egy kakukkot, ami száll a fészkére; na meg Szász bácsi. Na de Szász bácsi? A kérdés az, hogy ez a csipetcsapat elviszi e a hátán a darabot. A kérdés az, hogy elegendő e nagy szavakkal dobálózni, mint őrület, halál, megerőszakolás. Nehéz feladat ilyen komoly témákról őszintén, túlzások nélkül beszélni.
Az ötlet maga jó. Azonnal rajongtam az [Untitled] plakátjaiért, révén mi is 8.c-ben adtunk elő egy cím nélküli darabot. Az adaptáció rendkívül kreatív, miszerint a foglyokat (bűntudatuk helyett) őrületük kísérti és pusztítja el. Izgalmas nézni, ahogyan tudatuk fokozatosan felhasad és a nyomozásra már csak az a kérdés, kinek hasadt fel annyira, hogy az egész szereplőgárdát magával hasítsa és megölje. Melyik pszichózis győzedelmeskedik végül?
A hátsó megfigyelő, a mosolygó mészáros. Aki végig csak figyeli az eseményeket és végül a cselekményszál kibontójának gyilkossága után letörli köpenyén a véres kést. Zárásnak megrázóan hatásos volt, az addigis naturalisztikus ábrázolások tetőzéseként. Elindult bennem egy rezgés.
Ezzel a darabbal ölni lehetne, olyan izgalmasak a karakterek és pszichológiai helyzetek. Viszont, hogy cinkos legyek ebben a merényletben, adnék pár tanácsot...
Vigyázzatok a zajra. Az érzelmek és hatások nem a hirtelenkedésből és nagy indulatokból születnek. Próbáljatok meg az apró arcjátékokra figyelni. Nagyon szépen csinálta ezt a skizofrén lány, akinek csillogtak a szemei és konkrétan látszott, amikor elrévedt a szétfoszladozó elméjében. A klausztrofóbiás személy pedig a humoros szálat remekül vitte, voltak elvétve mondatai, amik hangsúlyosabbak voltak, mint a börtöntöltelék vagy a hamiskártyás idegeskedő trappolásánál. Valamennyi kiabálás még jót tesz, hisz láthatjuk az emberlét csupaszságát, ösztönlényének természetét. De a zaj, a színpad minősége miatt is, zavaró tud lenni. Valamint a túl sokszor használt elemek elkopnak, így a kiabálás se volt hatásos egy idő után, ezzel ellentétben a klausztrofóbiás fickó mindig meglepetést hozott.
(Nehéz dolog meghalni, és nem biztos, hogy mindig a színpadon kell. Árnyalt jelzések, különböző pozíciók vagy mozdulatok. Sok volt az elájulás.)
Érdekes volt a flashbackek használata, ami talán az egyik kedvencem volt. A kártyás csapat annyira hitelesen adta azt a higgadt, alattomos kocsmavilágot, amibe belekerültünk akkor. A segédorvosból áradt az empátia és a szeretet, még én is elhittem, hogy nincsen semmi baj. Ezek a sorsfordulatok rendkívül érdekesek és kiragadnak az addig megteremtett környezetből, ha már unatkozna a néző. Viszont itt is lenne pár javaslatom...
A flashback lehetett volna dinamikusabb, kicsit monotonnak tűnt, hogy mindenki egyesével feláll és elmondja, csak néhányan törték meg a sort. A díszletet is mellőzném, hisz csak felesleges pakolással jár, ami lassít a darabon és a szereplők hitelessége megteremti a helyszínek atmoszféráját.
Valamint, ami rendkívül izgalmas volt: Ruby esete, amit sokáig nem mond el. A titok és a ki nem mondott nyomasztó élmény rendkívül izgalmassá teszi az eleve titokzatos hangulatot, amiben a gyilkos ismeretlen, a gyanakvás az alapérzelem, ami aztán pszichológiailag félelemmé, őrületté és a teljes meghasadássá válik. Ezt a titok-technikát alkalmaztam volna a többi flashback esetében is.
A dramaturgiai bakik ellenére, nagyon kreatív adaptáció volt, több értelmezési réteggel, mint a Christie-regényben. A színészi összhang irigylésre méltó, látszik, ahogyan áthat titeket a szerepetek és már a karaktereitek beszélnek és reagálnak egymásra dinamikusan. Egy tehetséges színészbandával van dolgunk, akik habár őrültek, de abban igazuk van, hogy épelméjűnek lenni halál unalmas.

Kovács Eszter
+ Diákkritikusok

Utóirat: Szerintem egy kis idő múlva vegyétek újra elő ezt a darabot és kis javítgatásokkal, adjátok elő megint valahol. Engem pedig hívjatok meg, biztosan ott leszek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése