8.A:
Love in the Supermarket,
az 5 az 1-ben színdarab
az 5 az 1-ben színdarab
Már a felkonferálás felkeltette az érdeklődésemet a
8.A darabja előtt. A Love in the Supermarket alapötlete ugyanis egy váratlan
forrásból, egy angol tankönyvi párbeszédből származik. Egy hirtelen születő
bolti románc kibontakozásának és szomorú végének lehetünk szemtanúi. Ezt a
rövid, kissé abszurd jelenetet dolgozta fel a csapat, öt különböző műfajban; a
népi játéktól kezdve, a romantikus komédián át a tárgyalótermi drámáig egy
nagyon széles skálát fedtek le.
A darabon látszott, hogy motivált, fantáziadús gárda
dolgozta fel, az önmagában is formabontó alapötletet. Egy gyors felütéssel
rögtön tisztázták a darab különleges jellegét, ami üdítően hatott, ugyanakkor
nagy kockázatot is hordozott magában. A csoport azonban felnőtt a feladathoz,
és egy lendületes, frappáns, teljes egészében magával ragadó előadást mutattak
be. Nagy magabiztosággal lakták be a színpadot, pontos időérzékkel játszottak,
ami egy komédiánál elengedhetetlen. Az ehhez hasonló paródiák gyakran esnek
abba a hibába, hogy a poénok mindig ugyanoda futnak ki, a jelenetek egysíkúvá,
kiszámíthatóvá, elcsépelté válnak. Ezt sikerült elkerülniük, ügyesen táncoltak
a hiteles és az erőltetett humor határán, a végletekig tolva az abszurd
stílust, nagy intelligenciával figyelve arra, hogy sose menjen át közönségesbe.
Nagy vállalás volt ez, ami könnyen kudarcba fulladhatott volna, de érett
rendezéssel megugrották a maguknak felállított lécet. A negyedik falat
ízlésesen törték át, a jogi szakzsargon hitelesen volt tálalva, a színészek egy
pillanatra sem estek ki a szerepükből, a háttérben is apró megmozdulásokkal,
alig észrevehető játékkal járultak hozzá a lakonikus jelenetek sikeréhez.
Jó stílusgyakorlat volt ez, ami nagy teret hagyott az
egyéni teljesítményeknek. Bár ez kívülről nem látszódik, komédiát játszani
sokkal nehezebb mint tragédiát, a színészek többsége mégis példásan oldotta meg
ezt a nehéz feladatot. Mindenkinek megadni a nekik kijáró elismerést itt
lehetetlen, néhány elképesztő játékot azonban muszáj megemlítenünk. Szombat
Nándor karikásostoros figurája elemi erővel hatott, Wagner Mátyás az elavult
szövegű, rapper srác ironikus szerepében is egy hiteles, élvezhető alakítást
tudott nyújtani, Horváth Hanna ügyvédi monológja pedig egy nem várt mélységet
hozott, mintegy fordulatként az előadás végére. Szintén jó fordulat volt a
frappáns lezárás is, ahogyan a bíró [Verő Mirkó] ovációra ítélte a közönséget.
Különleges lezárása egy különleges darabnak.
Apró szépséghiba, hogy egyes ötletek, kissé
laposabbra, gyengébbre sikerültek mint a többi. A harmadik jelenetnek például
sokat segített volna, ha aláfestő zenével felerősítik, eltúlozzák a romantikus
pillanatokat, vagy olyan műfajt választanak inkább, aminek felismerhetőbb
stílusjegyei vannak. A sztereotípiákra építő humor jól működött
(mivel sosem lépett át az ízléstelen gúny kategóriájába), de ez egy nagy
lehetőség lett volna valamilyen üzenet, vagy mélyebb társadalomkritika
megfogalmazására, amit néhányan hiányolhattak a darabból. De mindezek ellenére
is, egy igazán emlékezetes, egyedülálló játék volt ez. Sajnálhatja, aki
lemaradt róla, de aki beült rá, biztosan nem bánta meg.
Papp Balázs, és a diákkritikus csapat
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése