2019. május 2., csütörtök

Szerelem nagyker áron


8.A: Love in the Supermarket,
az 5 az 1-ben színdarab



Már a felkonferálás felkeltette az érdeklődésemet a 8.A darabja előtt. A Love in the Supermarket alapötlete ugyanis egy váratlan forrásból, egy angol tankönyvi párbeszédből származik. Egy hirtelen születő bolti románc kibontakozásának és szomorú végének lehetünk szemtanúi. Ezt a rövid, kissé abszurd jelenetet dolgozta fel a csapat, öt különböző műfajban; a népi játéktól kezdve, a romantikus komédián át a tárgyalótermi drámáig egy nagyon széles skálát fedtek le.
A darabon látszott, hogy motivált, fantáziadús gárda dolgozta fel, az önmagában is formabontó alapötletet. Egy gyors felütéssel rögtön tisztázták a darab különleges jellegét, ami üdítően hatott, ugyanakkor nagy kockázatot is hordozott magában. A csoport azonban felnőtt a feladathoz, és egy lendületes, frappáns, teljes egészében magával ragadó előadást mutattak be. Nagy magabiztosággal lakták be a színpadot, pontos időérzékkel játszottak, ami egy komédiánál elengedhetetlen. Az ehhez hasonló paródiák gyakran esnek abba a hibába, hogy a poénok mindig ugyanoda futnak ki, a jelenetek egysíkúvá, kiszámíthatóvá, elcsépelté válnak. Ezt sikerült elkerülniük, ügyesen táncoltak a hiteles és az erőltetett humor határán, a végletekig tolva az abszurd stílust, nagy intelligenciával figyelve arra, hogy sose menjen át közönségesbe. Nagy vállalás volt ez, ami könnyen kudarcba fulladhatott volna, de érett rendezéssel megugrották a maguknak felállított lécet. A negyedik falat ízlésesen törték át, a jogi szakzsargon hitelesen volt tálalva, a színészek egy pillanatra sem estek ki a szerepükből, a háttérben is apró megmozdulásokkal, alig észrevehető játékkal járultak hozzá a lakonikus jelenetek sikeréhez.
Jó stílusgyakorlat volt ez, ami nagy teret hagyott az egyéni teljesítményeknek. Bár ez kívülről nem látszódik, komédiát játszani sokkal nehezebb mint tragédiát, a színészek többsége mégis példásan oldotta meg ezt a nehéz feladatot. Mindenkinek megadni a nekik kijáró elismerést itt lehetetlen, néhány elképesztő játékot azonban muszáj megemlítenünk. Szombat Nándor karikásostoros figurája elemi erővel hatott, Wagner Mátyás az elavult szövegű, rapper srác ironikus szerepében is egy hiteles, élvezhető alakítást tudott nyújtani, Horváth Hanna ügyvédi monológja pedig egy nem várt mélységet hozott, mintegy fordulatként az előadás végére. Szintén jó fordulat volt a frappáns lezárás is, ahogyan a bíró [Verő Mirkó] ovációra ítélte a közönséget. Különleges lezárása egy különleges darabnak.
Apró szépséghiba, hogy egyes ötletek, kissé laposabbra, gyengébbre sikerültek mint a többi. A harmadik jelenetnek például sokat segített volna, ha aláfestő zenével felerősítik, eltúlozzák a romantikus pillanatokat, vagy olyan műfajt választanak inkább, aminek felismerhetőbb stílusjegyei vannak.  A sztereotípiákra építő humor jól működött (mivel sosem lépett át az ízléstelen gúny kategóriájába), de ez egy nagy lehetőség lett volna valamilyen üzenet, vagy mélyebb társadalomkritika megfogalmazására, amit néhányan hiányolhattak a darabból. De mindezek ellenére is, egy igazán emlékezetes, egyedülálló játék volt ez. Sajnálhatja, aki lemaradt róla, de aki beült rá, biztosan nem bánta meg. 


Papp Balázs, és a diákkritikus csapat 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése