2019. május 2., csütörtök

Mégiscsak egy mese…


6/A: A legkisebb boszorkány (Lázár Ervin)
 


Elsőnek lenni nem könnyű. Fel kell olvasztani a nagyérdemű közönséget, bele kell rángatni a nézőt abba a bizonyos köztes térbe, ahol kiszakadhat a testéből, és mégis önmaga maradhat. Le kell rombolni a korlátokat, és világot kell teremteni. Eggyé kell válni a közönséggel, el kell érni, hogy ébren álmodjanak. Valahogy úgy, mint egy mesében.

Nem kétséges, hogy a 6/A osztály mindezen elvárásokat maximálisan teljesítette. Lázár Ervin egy késői meséjét Gintli Fruzsi (12/A) segítségével állították színpadra, elkalauzolva minket a világvégi boszorkány-rezidenciára, hogy aztán álomszép tündérekkel, haragos sárkányokkal, vagy éppen villámgyors táltosokkal találkozhassunk.
Mitől ragad magával egyből az előadás? Nem csak a történet a kulcs, és nem is csak a karakterek. Nem csupán a filozofikus mondanivaló. A titok nyitja nem más, mint a megfelelően használt, esztétikus díszlet. A mai darabban látott háttér pedig nem csupán hangulatos, de ízléses is, remekül illeszkedik a kavalkádba. Nyugton állíthatjuk, hogy ez a darab egyik erőssége. Ehhez kapcsolódik a különböző kellékek használata. Ezek közül leginkább a csillagfényként megjelenő cd-ket érdemes kiemelni, remekül mutattak a sötét színpadon. A jelmezeket is csak dicsérhetjük, szépen kirajzolódott a fekete-színes kontraszt.
Az Osztályszínpadokon bemutatott daraboknál gyakran érzékeny pont a fények és hangok használata, egy szóval a technika. Ugyanis nem könnyű az iskola lehetőségeihez igazítani a forgatókönyvet, néhol nem várt gátakba ütközhet az ember. A fények apró részletkérdésnek tűnhetnek talán, mégsem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy az ebben a darabban használt technika egészen kitűnő volt. Egyes jelenetekben a villódzó fények keringője szédítette a nézőt, néhol pedig elnyelte a vaksötét. Úgy éreztük, hogy azt látjuk, amit látnunk kell. Se többet, se kevesebbet.
Mozgásszínház: Játék a térrel, játék a testtel. Jól megkomponált, összecsengő mozdulatok. A humor fizikai megjelenése (különösen nehéz feladat elérni, hogy a mozdulatok viccesek legyenek, ne nevetségesek). Zseniális egyedi ötletek, mint az óra megjelenítése, vagy az integető három véka arany. Újabb pirospont.  
Színészi játék? Hatodik osztályban? Ugyan már… Mondhatnánk. De megbánnánk. Az első pillanattól az utolsóig szorítottunk  Király Kis Miklósnak (Gellér Misi) , hogy elnyerje élete szerelmét, és elszorult a szívünk a legkisebb boszorkány, Amarilla (Gonda Bori) tragédiáját követve. Pedig ilyen jellemfejlődést igazi kihívás eljátszani. A kevesebbet színen lévő színészek is kitettek magukért, mindenki szerepben volt. A Táltos Ló (Czanik Palkó) , a Sárkány (Zubonyai Kolos), meg a többiek, mind-mind nagyot alakítottak. Egyetlen apró meglátás, hogy néhol a szélsebes beszédtempó következtében elveszett a szöveg, néhány jelenet pedig zsúfolttá vált. Időnként nem árt lelassítani, jólesik egy kis csend.
Vannak darabok, amikben úgy tűnik, hogy minden szög a helyén van, mégsem áll meg a lábán a szekrény. Ahol valami hiányzik, valami összetartó erő, ami összegyúrja a masszát. Ez a darab nem ilyen. Most múlik pontosan… Éneklik a színészek a jelenetek között, és éneklik ezt a darab végén is. Igen, pontosan most múlik. A zárókép mindent elmond, elsírja a beteljesületlen szerelem hangjait. Miről is szól ez a darab valójában? A főhős bátor és rettenthetetlen, határozott és vakmerő, és mégis vak. Elvakítja a homályos cél, amiért harcol. Hiába küzd, mégsem lehet boldog. Nem lehet, mert ez nem „olyan” mese. Ez egy kegyetlen világ. A Jó győzhet, mégis a Rossz arat diadalt. Ez a történet üdén elringat, majd hirtelen a húsodba mar és elpusztít. Ez egy szokatlan mese. De mégis, csak egy mese?

Szojka Tamás és a Diákkritikus csapat


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése