7. ny.: Időfutár
„A kalandot ki élvezni, nem csak úgy túlesni rajta”
A nyelvi tagozatos, friss Radnótis osztályok számára különleges
jelentőséggel bír az első Diákszínpadok Fesztiválja. Mint minden valaha volt 7.
„nyekes” diák, én is, de mindannyian élénken emlékszünk az első éves
szereplésünkre, pontosan tudjuk mekkora bátorság kellett a színpadra kiállni,
milyen izgatottan készültünk a próbákon, és hogy milyen közösségépítő ereje
volt a közös munkának. Új diákként, elsőre minden idegen: az épület, benne a
diákok, a tanárok, de a közös munka során szépen lassan az ember megismeri új
környezetét, társait, és a színpadon, egy szerepbe belebújva, magát is jobban
megismerheti. Éppen ezért volt stílusos választás az Időfutár, melynek
főszereplője, Hanna, maga is hasonló fejlődésen megy át miután Szegedről Pestre
költözik.
A
hetedikesek darabja nagyban eltér mind a nagy sikerű rádiójátéktól, mind az
abból készült regényfolyamtól. Nehéz feladat egy könyvsorozat színpadi adaptációja,
ezért kellemesen csalódtam azon, milyen ügyesen sikerült megoldaniuk a
feladatot. A történet alatt Hanna végig Skype-on tartja a kapcsolatot Zsófival,
a szegedi barátnőjével, ami írásban jól működik, de élőben már annál nehezebb
kihívás. A virtuális beszélgetést két lány játszotta el, akik szinte végig a
színpadon ültek, és folyamatosan kommentálták az eseményeket, miközben a világ kimerevedett
mögöttük. Okos dramaturgiai húzás volt ez, ami lehetővé tette, hogy a harminc
perces, tömör darab ne váljon túl rohanóssá, és a nézőknek legyen lehetősége
pontosan megérteni a történéseket, még ha nem is ismeri az alapművet. Én külön
értékeltem azt a részletet, hogy az “élő” és a “digitális” Hannát játszó
színészek [Belai Niki és Huszárszky Vene] pontosan ugyanolyan jelmezzel, hajjal
és sminkkel alkottak; apróság, de javított az előadás hangulatán.
A titokzatos kezdő árnyjáték kettős feladatot látott el: egyrészről
hatásos és szép nyitókép volt, másrészről fontos expozíciós funkcióval is bírt.
Az, hogy az átrendezések többségét zárt függöny mögött ejtették meg, sokat javított
a tempón, és az eltűnések és megjelenések is jól működtek így. Kiváló
karakterekből itt sem volt hiány: Kéki Gazsi félelmetes tesitanárja, Makara
Samu kedvesen stréber Ervinje, Jónás Geri szerethető Tibije, Winkler Dorka elképesztően
hiteles Búnéja, valamint Kanel Zsófi, aki a saját névrokonát, Zsófit játszotta,
mind-mind mély nyomot hagyhattak a nézőkben. A befejezés pedig igazán
aranyosra sikerült, az, ahogy az egész csapat együtt, igazi közösségként, szinte
egy emberként szavalta el az utolsó sorokat, igazán jól szimbolizálta, mennyire
összeszokott az új osztály a próbafolyamat alatt.
Persze van még min javítani a következő években. A tanórán
közösen felolvasott vers kiváló lehetőség lehetett volna arra, hogy jobban
megismerhessük a diákokat, de a játék nem volt annyira jellegzetes, hogy
részletesebb képet kapjunk róluk, illetve később, a történet alatt nem is
nagyon töltöttünk el időt az osztály többségével, így az ő karakterük kibontása
kissé feleslegesen hatott. A történet néhol hiányos, a darab ritmusa itt-ott
kihagyott, jót tett volna egy kis ráadás dinamika. (Ezen segíthetett volna
mondjuk, ha több zenei aláfestést tesznek bele.) De mindezekkel együtt, így is
pompás előadás volt ez, remek megalapozása az osztály Radnótis színjátszó pályafutásának.
Én személy szerint kíváncsian várom, mivel lepnek meg minket jövőre.
Papp
Balázs, és a diákkritikus csapat
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése